En grøn smoothie er ikke altid grøn

Beviset er lige her:

Grøn smoothie i forklædning

Grøn smoothie i forklædning

Det her er den smoothie jeg lavede idag med røde bær og grønkål og det gav den noget triste brune farve. Smagen fejlede heldigvis ikke noget, det smager kun af dejlig frugt.

Reklamer

Rå: Dag 30 – sidste dag

I dag er det sidste dag af mit 30 dages projekt. Jeg er virkelig stolt af at jeg har kunnet gennemføre det. Det har været nemmere end jeg regnede med. Jeg har kun haft enkelte dage, hvor jeg følte trang til at spise varm mad eller, hvor jeg havde svært ved at blive mæt.

Jeg har fundet ud af, at det er vigtigt for mig at spise en del i løbet af formiddagen og til frokost, ellers bliver jeg for sulten senere på dagen. Sådan er det også når jeg spiser normalt. Jeg er nok heller ikke den eneste der har det sådan.

Jeg vil fortsætte med at være så tæt på 100% rå som jeg kan og måske engang imellem spise lidt tilberedt mad, men ikke til daglig. Jeg har fået det så godt på mange punkter, især den store reduktion i smerter jeg har haft til, at jeg vil gå tilbage til almindelig kost.

Morgen:  Juice af 5 friskpressede appelsiner.

Formiddag:  2 røde grapefrugt.

Frokost:  Stor grøn smoothie af 4 bananer, 100 gram grønkål, 200 gram frosne røde bær, 4 dadler, frisk citronsaft af 3 skiver citron og vand.

Aften:  Stor salat af 200 gram iceberg, 175 gram agurk, 85 gram fennikel, 215 gram tomat, 30 gram rødløg og 40 gram paranødder.

Guf:  5 tørrede figner, 1 æble og 7 dadeltomater.

Kalorier: 1800.

Kulhydrat: 78%, fedt: 15%, protein: 7%.

Vægt: Tja, godt spørgsmål min vægt viste fire (!) forskellige resultater – så jeg skal vist have mig en ny. Mit gæt er at jeg nok stadig vejer 85 kilo, som jeg har gjort det meste af ugen.

Rå: Dag 29

Stadig ondt i ryggen, faktisk en del værre end i går. Argh 😦

Morgen: Juice af 5 friskpressede appelsiner.

Formiddag: Smoothie af 2 bananer og 160 gram frosne røde bær, 1 dadel og vand.

Frokost: Salat af iceberg, tomater, rødløg og grønne oliven.

Eftermiddag: Sushi med fyld af iceberg i fine strimler, gulerod strimlet med en kartoffelskræller og meget fintstrimlet rød peber. Jeg rullede dem som kræmmerhuse, det så godt ud synes jeg. Jeg dryppede en lille smule sød chilisauce og soyasauce på, ikke råt men kun omkring en tsk af hver ialt.

Senere: 1 æble og 1 banan.

Aften: Smoothie af 2 bananer, ca. 200 gram frisk ananas og et lille drys kanel.

Guf: 1 sharonfrugt og 8 medjool dadler.

Kalorier: 2183.

Kulhydrat: 88%, fedt: 8%, protein: 4%.

Vægt: 85,0 kilo.

Rå: Dag 28

Jeg er begyndt at få ondt i ryggen igen, det er ellers tæt på halvanden måned siden, at jeg har haft problemer. Jeg har forhåbentligt bare lavet en forkert bevægelse, selvom det nu ikke føles sådan.

Morgen: Jordbær/banan smoothie med en enkelt dadel som sødestof.

Formiddag: 2 store æbler.

Frokost: 2 appelsiner og 2 mandariner.

Eftermiddag: 2 bananer og 1 sharonfrugt.

Aften: Stor salat af iceberg, gulerødder, rød peber, agurk, fennikel og frisk kørvel.

Senere: Grøn smoothie af banan, grønkål, frosne jordbær, dadler og vand.

Kalorier: 1876

Kulhydrat: 92%, fedt: 3%, protein: 5%

Vægt: 84,6 kilo.

Rå: Dag 27

Det er noget helt andet at drikke smoothies nu, de bliver meget luftige og jeg har svært ved at have dem for mig selv. 😉

Morgen:  Jordbær/banansmoothie af 2 bananer og ca. 15 frosne jordbær og 2½ dl. vand.

Frokost:  Kæmpesalat af raddicio, feldsalat, frillice, iceberg, cherrytomater, romatomater, agurk og oliven. Salaten vejede omkring 6-700 gram vil jeg tro og var meget lækker. Det var nogle virkelig gode oliven, de var ikke for salte.

Eftermiddag:  1 æble og 1 sharon/khaki.

Aften:  Stor grøn smoothie af 3 store bananer, 4 dadler, 45 gram iceberg/frillice, 40 gram grønkål, 220 gram frossen frugt og ca. 3½-4 dl. vand.

Snack:  1 æble, 6 medjool dadler, 5 mandler og 10 hasselnødder (friskknækkede).

Kalorier: 1942.

Kulhydrater: 86%, fedt: 9%, protein: 5%.

Vægt: 85,2 kilo.

Min nye foodprocessor

Min blender afgik ved døden igår, så idag købte min kæreste en foodprocessor til mig, der både kan rive, snitte, ælte, blende, piske og presse citrusfrugter.

Her er et par billeder af vidunderet:

Min nye blender/foodprocessor

Min nye blender/foodprocessor

Den kan også presse appelsiner

Den kan også presse appelsiner

Vi købte den i Flensborg og gav 70 euro som er ca. 530 kr. Det er en Kenwood multipro compact FP250 og jeg ved ikke om modellen hedder det samme i Danmark. Jeg er rigtig glad for den og den er helt klart pengene værd.

Rå: Dag 26

Morgen:  2 store pink lady æbler.

Formiddag:  2 bananer.

Frokost: 1 rød grape og 3 appelsiner.

Eftermiddag:  1 banan. Et par timer senere: 4 dl friskpresset juice af ananas, banan, appelsin, kiwi og maracuja – købt frisk i et indkøbscenter i Flensborg.

Aften:  Frugtsalat af vandmelon, honningmelon, galiamelon, ananas, æble, kiwi, vindruer og mandarin også købt i indkøbscentret.

Frugtsalat med melon, ananas, æble, vindruer, mandarin og kiwi

Frugtsalat med melon, ananas, æble, vindruer, mandarin og kiwi

Lidt senere grøn smoothie af 2 store bananer, 3 dadler, 70 gram grønkål, 150 gram frossen eksotisk frugt, saften af 1 appelsin og ca. 3 dl. vand. Min nye blender/foodprocessor virkede perfekt, smoothien blev meget glat og kæresten kommenterede, at det var som at drikke luft.

Senere på aftenen:  ‘Stegte nudler’ med grøntsager – rå udgave, denne gang med rødkål, fennikel, gulerødder og rød peber. Ellers fulgte jeg opskriften i linket bare med andre grøntsager.

Kalorier: 2053.

Kulhydrat: 77%, fedt: 17%, protein: 6%.

Vægt: 84,9 kilo som igår.